Příběh jedné kávy z Vysočiny

Naše hodnoty i receptura mají dlouhou tradici. Ať je to způsob výběru zrn, pražení, silná chuť kávy, její aroma, její cena… Všechno to začalo před více než 60 lety v Jihlavě. A my děláme vše pro to, abychom tyto dobré tradice zachovali.

Jihlavanka
Zatáhněte
2019
2019

Na pultech můžete najít novou Jihlavanku Café Arabica. Speciálně namletou a upraženou pro alternativní přípravy kávy, jako je moka konvička, french press nebo filtr. Už jste ochutnali?

2014
2014

Představujeme novinky Jihlavanka Espresso a Jihlavanka Café Crema. Naši tradiční kávu si od té doby můžete vychutnat i ze svého kávovaru na espresso.

2012
2012

Vyrábíme limitovanou edici cibuláků Jihlavanka, tolik známých z našich reklam, a posíláme je našim věrným zákazníkům. Schválně, kdo z vás ho doma má?

2006
2006

Na náměstí v Pelhřimově boříme hned dva rekordy zároveň. Největší prostorové puzzle na světě (jak jinak než ve tvaru našeho cibuláku) a nejvíc vypitých káv na jednom místě v jednom okamžiku. Tomu se říká úspěšné odpoledne…

2001
2001

Poprvé používáme slavný slogan „Poctivá káva“ a dnes ukazujeme legendární reklamu s pekařem. "Voní hezky!" Zapamatovat si? Jihlavanka se rychle stává nejprodávanější praženou kávou na českém trhu.

1993
1993

Značka Jihlavanka je na světě. Naši zákazníci ji poprvé vidí na obalu, byť zatím jen jako doplnění značky B.

1991

Jihlavského závodu se ujímá Tchibo Praha, spol. s r.o. Na způsobu pražení a původním chuťovém profilu se však nemění vůbec nic. Rozhodli jsme se totiž, že v tradici dobré jihlavské kávy budeme pokračovat stůj co stůj.

1964

Balírny obchodu společně s PZO KOOSPOL stanovují závazné směrnice pro pražírny kávy. Vytvořily tím nové standardy pro výběr kávových zrn a výrazně se tak zasloužily o dodržování kvality při výrobě. Výsledkem je mimo jiné i léta stejná poctivá chuť kávy Standard směs.

1958

V Jihlavě otevírají balírnu a pražírnu kávy. Ta je zatím k dostání pod značkou „B“, odvozené od názvu závodu - Balírny obchodu. Právě tehdy ale vznikají základy tradičních hodnot a receptury jihlavské kávy, jak je znáte dnes.

Na poctivou otázku poctivá odpověd

Často se nás ptáte na podrobnější informace o naší kávě, o výrobě, o způsobu pražení apod. A my si moc vážíme, že se o Jihlavanku zajímáte. Zde najdete odpovědi na své nejfrekventovanější dotazy. 

Jak si Jihlavanka vede na českém trhu?

Jihlavanka je dlouhodobě nejprodávanější značkou pražené kávy v České republice, a to především díky své vyvážené chuti a vůni, jež si oblíbili právě čeští zákazníci. Všem našim zákazníkům děkujeme za přízeň, moc si toho vážíme!

Kdo vlastní značku Jihlavanka?

Značku Jihlavanka vlastní německá rodinná společnost Tchibo. Ta zároveň ve svých závodech vyrábí produkty značky Jihlavanka a je zodpovědná i za distribuci, prodej a propagaci značky v České republice. Společnost Tchibo má v České republice svoji lokální pobočku Tchibo Praha se sídlem v Praze. Logistické centrum a sklady kávy jsou umístěny v Jihlavě.

Kde se vyrábí Jihlavanka?

Jihlavanka vzniká ve dvou ze tří pražíren firmy Tchibo. Zrnkovou Jihlavanku Café Arabica, Espresso a Café Crema pražíme a balíme v německém Hamburku. Všechny mleté a instantní Jihlavanky pak v polském městě Marki nedaleko Varšavy. 

Jaké je složení Jihlavanky?

Jihlavanka nabízí několik produktových řad jak pražené, tak instantní kávy, které se liší nejen způsobem přípravy, ale
i složením a způsobem a dobou pražení jednotlivých odrůd.

Pražené kávy:

Jihlavanka Espresso

Složení: převažující podíl Robusty

Jihlavanka Café Crema

Složení: převažující podíl Robusty

Jihlavanka Extra Special

Složení: převažující podíl Arabiky

Jihlavanka Standard Original

Složení: 100% Robusta

Jihlavanka Standard Extra Jemná

Složení: převažující podíl Robusty

Jihlavanka Staročeská

Složení: 100% Robusta.

Jihlavanka Bez Kofeinu

Složení: 100% Arabica.

Instantní kávy:

Jihlavanka Instantní Standard Original: instantní 100% pražená káva – Robusta 100%

Jihlavanka Instantní Crema: instantní 100% pražená káva – Robusta 100%

Odkud pocházejí kávová zrna určená pro Jihlavanku?

Zrna pro Jihlavanku nakupujeme na různých místech světa tak, abychom udrželi jak kvalitu, tak chuťový a aromatický profil jednotlivých káv. Nejčastěji to je Vietnam (káva typu Robusta) a Brazílie (káva typu Arabica).

Jaká je technologie výroby Jihlavanky?

Kávová zrna pro kávu Jihlavanka se praží moderním tzv. RFB způsobem pražení. Jedná se o pražení horkým vzduchem (po dobu 2-3 minut při teplotě 200–240 stupňů Celsia).

Pražička obsahuje dvě komory. V pražicí komoře se zrna cirkulujícím horkým vzduchem otáčejí a díky tomu se rovnoměrně a důkladně propraží každé jednotlivé zrnko. Rychlý vzestup teploty napomáhá v zrnku uzamknout vysokou komplexitu chutí a vůní. Kávy pražené horkým vzduchem obsahují žádoucí kyselé a hořké substance a také plnější tělo. V chladicí komoře se káva působením chladného cirkulujícího vzduchu rychle zchladí. Tento krok je velmi důležitý pro zachování požadovaného chuťového profilu.

Společnost Tchibo používá takzvané oddělené pražení, kdy praží zvlášť různé odrůdy káv a kávy z různých oblastí a až poté je míchá a vytváří konečné směsi. Ačkoliv je tento způsob nakládání se zrny zdlouhavější, díky němu se nám daří v kávových zrnech rozvinout jejich ideální chuťové vlastnosti.

Proč se Jihlavanka jmenuje Jihlavanka, když ji pražíte mimo ČR?

Název Jihlavanka vznikl v roce 1993. V roce 2005, kdy došlo k přesunu výroby nejdříve do Vídně a poté do polského Marki a německého Hamburku (kde dnes pražíme a balíme veškerou zrnkovou Jihlavanku), byla Jihlavanka již zavedenou a oblíbenou značkou.

Měnit název zavedené značky by z hlediska firmy i zákazníků nebylo moudré, a navíc to ani nebylo nutné. Pro spotřebitele se přesunem výroby v roce 2005 nic nezměnilo. Je všeobecně známé, že káva jako zemědělská plodina nemůže být pěstována v Evropě ani v Čechách. To, co představuje specifické požadavky v národních chutích a zvyklostech, je výběr vhodných odrůd, způsob pražení a míchání druhů kávy.

Kávu Jihlavanka tedy necharakterizuje místo výroby, ale výběr zrn, receptura a technologie pražení, které vyvinula právě společnost Tchibo a které se od doby zavedení značky nezměnily.

Pokud vás zajímá cokoli dalšího, napište nám skrze kontaktní formulář nebo naši facebookovou stránku www.facebook.com/PoctivaKava.
Moc rádi vám zodpovíme jakékoli dotazy.